maanantai 25. marraskuuta 2013

Arvostelukappaleista ja mainostuksesta blogeissa

Blogeissa ja kirjablogeissakin on ollut viime aikoina paljon pohdintaa ja mietintää mainostuksesta blogeissa. Kirjablogeissahan mainostus on yleensä arvostelukappaleiden muodossa, vaikka toisinaan näkyy myös sivubannereita. Salla teki blogissaan Sallan lukupäiväkirja hienon jutun Kuluttajaviraston antamista ohjeista blogimainontaan. Kuten Sallakin tekstissä huomioi, Kuluttajaviraston ohjeet koskevat lähinnä ammattibloggaajaa. Harrastajabloggaajankin on hyvä ottaa onkeensa ohjeista, jottei piilomainontaa tapahtuisi.

Itse olen vastaanottanut vajaan kahden bloginpitovuoden aikana kaksi arvostelukappaletta, Maija Haaviston Makuuhaavoja sekä Juho Niemisen Saattaa sisältää pähkinää. Merkitsin aluksi saaneeni teokset arvostelukappaleina tekstin loppuun esteettisistä syistä, mutta Kuluttajaviraston ohjeiden lukemisen jälkeen muutin merkinnän postauksen alkuun.

Blogimainontaohjeissa silmiini sattui seuraava lause:

"Sen sijaan kun bloggaaja arvioi saamaansa tai itse hankkimaansa tuotetta, palvelua tai muuta etua omin sanoin blogissaan, lukija ei voi tietää, onko kyseessä sponsoroitu mielipide eli mainonta vai ilman erityisiä etuja syntynyt oma mielipide, ellei sitä tuoda selkeästi esiin."

Tahtoisinkin tässä korostaa, että vaikka otan vastaan arvostelukappaleita mielelläni ja luen ne, mielipiteeni on kuitenkin täysin rehellinen. Vierastan hieman tuota "sponsoroitu mielipide" -sanaparia: saamani kirja on sponsoroitu, mielipiteeni ja arvosteluni kirjasta on aito eikä ole ostettavissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti