maanantai 17. elokuuta 2015

To the Lighthouse

Kirjoittaja: Virginia Woolf
Julkaistu: 1927
Kustantaja: Hogarth Press
Sivumäärä: 237

Virginia Woolfin To the Lighthouse kertoo Ramsayn perheestä ja heidän lomistaan Skyen saarelle 1910-luvun Skotlannissa. Teos on jaettu kolmeen osaan: kirja koostuu osista The Window, Time Passes ja The Lighthouse.

Kirjan vuoden lukuhaasteen kategoriaita silmäillessäni törmäsin ongelmaan. Kategoria 21, eli "kirja, joka sinun piti lukea koulussa, mutta et lukenut" aiheutti hieman päänvaivaa, sillä olen aina lukenut hyvin tunnollisesti koulussa määrätyt kirjat - ja enemmänkin. Päätin kuitenkin lukea viimein tämän Woolfin teoksen, sillä se sopii jotenkuten kategoriaan: minun piti lukea se eräälle kirjallisuuden valinnaiskurssille, jonka jouduin kuitenkin myöhemmin vaihtamaan toiseen.

Jostakin syystä olen kuvitellut että pitäisin Virginia Woolfin teoksista paljon, mutta To the Lighthouse oli kuitenkin suunnaton pettymys. Kuten takateksti lupaa, kirja on ehdottomasti "hyvin vaikea ja hyvin originelli". To the Lighthouse oli näitä ihan liikaa minun makuuni. Lähinnä hahmojen ajatuksista koostuva romaani ei herättänyt ajatuksia, ei tunteita, ei mitään.

Virginia Woolf oli tämän lukukokemuksen perusteella hyvin taitava ja omalla tyylillään kirjoittava kirjailija, mutta To the Lighthousen perusteella sanoisin, että hänen teoksensa eivät ole minua varten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti