maanantai 21. syyskuuta 2015

Olemisen sietämätön keveys

Kirjoittaja: Milan Kundera
Suomentaja: Kirsti Siraste
Julkaistu: 1984 (suomennos 1985)
Alkuperäinen nimi: Nesnesitelná Lehkost Bytí
Kustantaja: WSOY
Sivumäärä: 390

Milan Kunderan Olemisen sietämätön keveys sijoittuu 1960-luvun lopun Prahaan. Päähenkilöitä kirjassa on useita: on naisia pyörittävä kirurgi Tomáš, tämän vaimo Tereza, rakastajatar Sabine sekä Sabinen rakastaja Franz.

Minä melkeinpä inhosin tätä kirjaa! Hahmot olivat omituisia ja itsekkäitä, rasittavia ja tekivät typeriä ratkaisuja. Tomáš ei tosiaan ollut miehenä mikään miellyttävä, Tereza oli liian alistuva ja riippuvainen miehestään, Sabine taas kummallinen huitelija. Franzia sentään kävi vähän sääliksi. Olemisen sietämätön keveys käsittelee henkilöhahmojensa kautta juurikin olemisen sietämätöntä keveyttä: sitä, ettei yksittäisellä ihmiselämällä ole loppujen lopuksi paljoakaan merkitystä ja sekös on itsekkäästä ihmisestä kerrassaan sietämätöntä. Kunderan teos siis käsittelee hyvin paljon merkityksellisyyttä ja merkityksettömyyttä.

Olemisen sietämätön keveys jäi minulle kuitenkin etäiseksi. Osittain ärsyttävien hahmojen takia, osittain sen takia, että en ole varma olenko samaa mieltä sitä, että yksittäisillä teoilla ei ole merkitystä.

2 kommenttia:

  1. Minä taas olen pitänyt tästä kovasti sen ilmestymisestä lähtien. Siinä on sellainen tarpeeksi kevyt ote rankkoihinkin tapahtumiin, jotta kaikkea voi katsoa vieno vino hymy huulilla. Tai näin ainakin muistelisin. Edellisestä lukukerrasta on jo jonkin verran aikaa, vaikka tämä onkin niitä erittäin harvoja kirjoja, jotka olen lukenut useammin kuin kerran. Voihan olla, että ikä toisi uudenlaisen suhtautumisen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä taitaa jakaa mielipiteet aika kahtia! Monet on tätä mulle suositelleet, mutta nyt mä vaan en sattunut tykkäämään tästä :D

      Poista