tiistai 29. joulukuuta 2015

Pekka Töpöhännän seikkailut

Kirjoittaja: Gösta Knutsson
Suomentaja: Terttu Liukko
Julkaistu: 1939 (suomennos 1943)
Alkuperäinen nimi: Pelle Svanslös på äventyr
Kustantaja: Gummerus
Sivumäärä: 80

Pieni töpöhäntäinen kissa lähtee salamatkustajana mukaan kaupunkiin: siellä perhe löytää tämän ja kissa saa nimekseen Pekka. Pekka Töpöhäntä joutuu moniin seikkailuihin pihapiirin kissojen kanssa, mutta vetää aina lopulta pisimmän korren.

Pekka Töpöhännän seikkailut on ensimmäinen Pekka Töpöhännästä kertova kirja: Pekan lisäksi teossarjassa seikkailevat monet muut kissat ja silloin tällöin jopa koirakin. Pekka Töpöhäntä oli osa lapsuuttani, mutta en kuollaksenikaan muista, mitä kirjoja olen sarjasta lukenut - tai mitä kirjoja minulle on luettua. Varmaan pätkiä sieltä täältä, sillä Pekka Töpöhännän seikkailut tuntuivat osittain tutuilta, osittain vierailta.

Teos oli oikein hauska satu, tosin näin aikuisena lukiessa pahiskissakolmikko Monni, Pilli ja Pulla tosin huvittivat enemmän kuin hyveellinen ja ajoittain rasittava Pekka. Muistelin kuitenkin, että Monni olisi ollut vielä häijympi kuin tässä kirjassa - ehkä sarjan muissa osissa Monni näyttää vielä vahvemmin todelliset karvansa?

Pekka Töpöhännän seikkailut oli mukava ja nopea lukukokemus, näitä lapsuudesta tuttuja kirjoja on ihana lukea aikuisenakin!

2 kommenttia:

  1. Tiedäthän muuten, että monet kirjojen hahmoista perustuvat oikeisiin henkilöihin, ja Monnillakin oli joku tunnistettava esikuvansa, jonka kanssa kirjoittajalla oli kai poliittisia ristiriitoja. En vain muista tarkemmin, olen ehkä kuullut jonkin radio-ohjelman, mutta ehkä netti tietää paremmin.

    Minulle se vanha piirroselokuva on jotenkin läheisempi, en muista itse näistä kirjoista mitään, vaikka varmaan joitain löytyy lapsuusajan kirjahyllystä. Ehkä olin vain liian nuori. Aina olen kuitenkin pitänyt Pekasta ja muistakin (tietty, kissaihmisenä), ja yhteispainos kirjoista lähti lahjaksikin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiesin kyllä, Wikipedia osasi valistaa asiasta vielä tarkemmin! :) Vaikka minä olen sen vanhan piirroselokuvankin nähnyt, niin kirjat ovat jääneet läheisimmiksi. Muistan erityisesti sen tarinan, missä Pekka lähtee Amerikkaan ja kohtaa gangsterit :D

      Poista